EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ I TECHNIKI PAMIĘCIOWE

EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ I TECHNIKI PAMIĘCIOWE
Zestawienie bibliograficzne wydawnictw zwartych oraz artykułów z czasopism.

Wydawnictwa zwarte


  1. Czytam – pamiętam – tworzę : kurs szybkiego czytania, doskonalenia zdolności twórczych i technik pamięciowych / Zdzisław Gudzowski. – Poznań : ARKA, 2001.
  2. Czytam błyskawicznie ! : poradnik z zestawem ćwiczeń / Jolanta Jaworska – Jamruszkiewicz. – Wyd. 3. – Katowice : Videograf II, 2010.
  3. Doskonal swoją pamięć / [tł. z ang. Ewa Kaczur-Gryz]. – Bielsko-Biała : „Debit”, cop. 1996.
  4. Doskonalenie pamięci: jak uczyć się trzy razy szybciej / Zbigniew W. Brześkiewicz. – Warszawa: „Comes”, [1997].
  5. Genialna pamięć / Tony Buzan ; przeł. Dariusz Rossowski. – Łódź : JK, 2007.
  6. Gimnastyka umysłu : jak ćwiczyć inteligencję i pamięć, aby lepiej nam służyły / Monique Le Poncin ; z fr. przeł Joanna Józefowicz-Pacuła. – Warszawa : Klub dla Ciebie, 2007.
  7. Ja i moja pamięć : o użytecznych strategiach uczenia się / Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994.
  8. Jak moje dziecko może nauczyć się koncentracji : zawiera praktyczne testy / Uta Reimann-Höhn ; [przeł. z jęz. niem. Edyta Brudnik]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2009.
  9. Jak nie tracić głowy w szkole : o zdolnościach do nauki i zaburzeniach uczenia się / Mel Levine ; przeł. Beata Horosiewicz. – Poznań : Media Rodzina, cop. 2004.
  10. Jak podwoić skuteczność uczenia się : techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji / Geoffrey A. Dudley ; przekł. [z ang.] Marek Czekański. – Warszawa : „Medium”, cop. 1994.
  11. Jak podwoić skuteczność uczenia się : techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji / Geoffrey A. Dudley ; przekł. [z ang.] Kaja Doroszewska. – Warszawa : „Medium”, cop. 2001.
  12. Jak się uczyć aby się (nie) nauczyć : (w 39 lekcjach) : wszystko o (nie)uczeniu się / Jasminka Petrović, Ana Pešikan ; il. Dobrosav Bob Zivković ; tł. Małgorzata Białecka. – Poznań : Księgarnia Świętego Wojciecha, cop. 2006.
  13. Jak się uczyć? / Ewa Czerniawska, Maria Jagodzińska. – Bielsko-Biała : Wydawnictwo Park, 2007.
  14. Jak szybko nauczyć się języków obcych / Martyna Jacenko. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2008.
  15. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer ; przeł. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska. – Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2007.
  16. Jak uczy się mózg / Sarah-Jayne Blakemore i Uta Frith, tłum. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
  17. Jak uczyć się dwa-trzy razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 3. – Chorzów : Videograf Edukacja, 2011.
  18. Jak uczyć się efektywnie : metody i motywacja : praktyczny poradnik / Edwin A. Locke ; z ćwiczeniami sporządzonymi we współpr. z Anne H. Locke ; przekł. Romuald Kirwiel. – Wyd. 2. – Poznań : Wydawnictwo Nakom, 2009.
  19. Jak uczyć uczenia się? : środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej / Beata Oelszlaeger. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.
  20. Księga geniuszu : jak wyzwolić geniusza w sobie / Tony Buzan, Raymond Keene ; tł. Lech Kuczmowski. – Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, 1997.
  21. Kurs doskonalenia pamięci / Jolanta Jaworska-Jamruszkiewicz. – Katowice : Videograf II, 2008.
  22. Mapa mentalna czyli Twórcza technika notowania / Wioletta Kozak. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 1999.
  23. Mapy myśli / Tony Buzan ; przeł. Dariusz Rossowski. – Łódź : Wydawnictwo JK : Wydawnictwo Aha!, 2007.
  24. Mapy pamięci i techniki zapamiętywania / Ingmar Svantesson; tłum.Joanna Janas. – Gliwice : Helion, 2004.
  25. Mapy twoich myśli : mindmapping, czyli Notowanie interaktywne / Tony Buzan, Barry Buzan ; tekst pol. oprac. Dariusz Rossowski na podst. przekł. Moniki Stefaniak. – Wyd. 2, zm. – Łódź : „Ravi”, 2004.
  26. Metoda rysunkowych ogniw ortograficznych : wykorzystanie mnemotechniki w kształceniu zintegrowanym / Małgorzata Ganczarska. – Opole : Wydaw. UO, 2004.
  27. Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się? / Bożena Kubiczek. – Wyd. 4. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2009.
  28. Mistrzostwo : jak pobijać własne rekordy w szybkim i skutecznym uczeniu się / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 2. – Poznań : Rebis, 2005.
  29. Myśleć jak Leonardo da Vinci : siedem kroków do genialności na co dzień / Michael J. Gelb ; przeł. Piotr Turski. – Wyd. 2 uzup. – Poznań : Dom Wydawniczy „Rebis”, 2004.
  30. Nagle wszystko rozumiem! : jak pomóc dziecku, aby się mogło lepiej uczyć : poradnik dla rodziców / Sigrid Leo ; [tł. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : „Jedność”, 2002.
  31. Pamięć doskonała : [ćwiczenia usprawniające, sprawność umysłowa przez całe życie] / Joceline de Rotrou ; tł. [z fr.] Maria Michalik. – Warszawa : „W.A.B.”, 1995.
  32. Pamięć na zawołanie / Tony Buzan ; przekł. [z ang.] Marek Siurawski. – Łódź : „Ravi”, 1999.
  33. Rozwijanie zdolności uczenia się : wybrane konteksty i problemy / pod red. Ewy Filipiak. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2008.
  34. Rzuć na to okiem : rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie / Paweł Rudzki. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2010.
  35. Sekrety superpamięci / Harry Lorayne ; przeł. [z ang.] Marek Siurawski. – [Wyd. 3]. – Łódź : „Ravi”, 1997.
  36. Skoncentruj się : zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ze wskazówkami jak uczyć się skutecznie / Anna Jurek. – Wyd. 3. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008.
  37. Sukces w szkole : jak uczyć się 2-3 razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 2 popr. i uzup. – Poznań : Rebis, 2005.
  38. Superpamięć : trening z Kevinem Trudeau : książka zawiera ćwiczenia dla początkujących i zaawansowanych / Kevin Trudeau ; [tł. Arkadiusz Romanek]. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2008.
  39. Superumysł : jak uczyć się trzy razy szybciej / Zbyszek Brześkiewicz. – Białystok : Studio Astropsychologii, 2005.
  40. Szybkie i efektywne czytanie : podręcznik ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych / Maria Grygier-Frąckiewicz. – [Wrocław : Alfa i Omega – Centrum Rozwoju Umiejętności, 2005].
  41. Trening pamięci / Ursula Normann ; z niem. przeł. Jerzy Żabierek. – Warszawa : „Klub dla Ciebie”, 2002.
  42. Trening pamięci : projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia / Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran. – Warszawa : Difin, 2011.
  43. Ucz się i myśl : jak wykorzystać potencjał umysłu w szkole, biznesie, w życiu prywatnym : jak sprostać wymaganiom epoki inteligencji / Andrzej Bubrowiecki. – Warszawa : Muza SA, 2012.
  44. Ucz się szybciej na miarę XXI wieku / Colin Rose, Malcolm J. Nicholl ; tłum. Hanna Górecka. – Warszawa : LOGOS, 2003.
  45. Uczymy, jak się uczyć / Robert Fisher ; tł. Krzysztof Kruszewski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.
  46. Zapamiętywanie / oprac. Artur Kamiński. – Poznań : „Sorus”, 2003.
  47. Zmiana! : i co dalej? : jak obrócić negatywny scenariusz w pozytywną rzeczywistość – z wykorzystaniem map myśli i innych technik pracy umysłowej / Tony Buzan. – Łódź : Wydawnictwo Aha! : Wydawnictwo JK, 2008.

Artykuły z czasopism


  1. Czynniki wpływające na zapamiętywanie leksyki obcojęzycznej / Ewa Dźwierzyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 2, s. 37-42
  2. Dlaczego nasi uczniowie zapominają i jak temu przeciwdziałać? : teoria powtórzeń H. Ebbinghausa w praktyce szkolnej / Agnieszka Brzezińska // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 14-17
  3. Drewniana biedronka czyli jak uczyć recytacji i kształcić pamięć u dzieci / Marta Komarowska.// Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 3, s. 8
  4. I wszystko zapamiętasz? / Ewa Czerniawska // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 111-116
  5. Jak nauczyć uczenia się i pracy nad sobą? / Julian Piotr Sawiński.// Wszystko dla Szkoły. – 2008, nr 3, s. 18-22
  6. Jak się uczyć? – nauczmy uczniów się uczyć / Agata Łogin-Szczepańska.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 79-82
  7. Jak uczyć uczenia się / Magdalena Sofulak-Skibińska, Ina Pohorecka.// Psychologia w Szkole. – 2008, nr 1, s. 133-137
  8. Jak wspomagać starsze przedszkolaki w rozwijaniu zdolności do zapamiętywania – na przykładzie nauki wierszy / Joanna Łukasik // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 3, s. 8-11
  9. Jak wzmocnić koncentrację / Joanna Przemyślańska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 13-14
  10. Mapa myśli jako metoda wspomagająca naukę języka obcego uczniów   dysleksją / Agnieszka Fabiańska // Dysleksja. – 2011, nr 3, s. 25-30
  11. Mapy myśli : [nowy wymiar myślenia i notowania] / Agnieszka Malińska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 22
  12. Mapy pamięciowe jako sposób przekazu wiadomości w realizacji zadań na lekcji wychowania fizycznego / Grażyna Kosiba, Jacek Szalewski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2005, nr 11, s. 21-24
  13. Memoryzacja w katechezie / Stanisław Kulpaczyński// Roczniki Teologiczne. – T. 55, z. 6 (2008), s. 133-147
  14. Metoda Jaźwińskiego : próba zastosowania mnemotechniki w nauczaniu historii / Maria Bieniek, Katarzyna Krupa // Wiadomości Historyczne. – 1998 , nr 2 , s. 89-95
  15. Metody usprawniające pamięć w edukacji szkolnej / Bożena Majewicz // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 12, dod. s. II-V
  16. Mnemotechnika i jej zastosowanie na lekcji języka niemieckiego / Tomasz Burzyński // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 1, s. 121-124
  17. Mnemotechniki / Dominika Goltz.// Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 172-174
  18. Mnemotechniki, czyli jak i dlaczego warto ćwiczyć pamięć / Agnieszka Malińska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, 10-12
  19. Mnemotechniki i czytanie fotograficzne a proces uczenia się / Ewa Dereń // Nauczyciel i Szkoła. – 2005, nr 1-2, s. 139-153
  20. Mnemotechniki na lekcji języka obcego / Anna Sulikowska.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 5, s. 10-15
  21. Mnemotechniki w ortografii / Ewa Baranowska.// Życie Szkoły. – 2007, nr 5, s. 21-23
  22. Mnemotechniki w terapii dysortografii / Bogusław Chmurzyński.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 10, s. 34-39
  23. Mnemotechniki w zapamiętywaniu leksyki języka obcego / Ewa Dżwierzyńska.// Języki Obce w Szkole 2005, nr 4, s. 17-21
  24. Nauczmy uczniów się uczyć – zapamiętajmy jak najwięcej / Krystyna Klemens.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 82-86
  25. Nauczmy uczniów się uczyć / Maria Zusin.// Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 120-127
  26. Nauczyć, jak się uczyć – kilka uwag o treningu strategii i technik uczenia się / Aleksandra Sulikowska.// Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 26-31
  27. O tym, że treningi pamięci nie są korzystne w rozwijaniu pamięci przedszkolaków / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 2, s. 10-13
  28. O usprawnieniu procesu uczenia się. Cz. 1. Nauka strategii uczenia się / Ewa Piechurska.// Języki Obce w Szkole. – 1996, nr 1, s. 5-11
  29. O usprawnieniu procesu uczenia się. Cz. 2. Efektywne zapamiętywanie / Ewa Piechurska.// Języki Obce w Szkole. – 1996, nr 2, s. 99-102
  30. O wspomaganiu dzieci wolniej rozwijających się w skupianiu uwagi i świadomym zapamiętywaniu : niektóre hipotezy, wyniki badań, interpretacje i propozycje. Cz. 1 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2005, nr 2, s. 31-45
  31. O wspomaganiu dzieci wolniej rozwijających się w skupianiu uwagi i świadomym zapamiętywaniu : niektóre hipotezy, wyniki badań, interpretacje i propozycje. Cz. 2 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2006, nr 1, s. 43-59
  32. Pamięć u dzieci szkolnych z perspektywy neurobiologicznej. Cz. 1 / Marta Komorowska // Remedium. – 2008, nr 7/8, s. 16-17
  33. Pamięć w szkole / Maria Jagodzińska // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 117-125
  34. Poznawcze mechanizmy efektywności powtórnych reprodukcji w procesie uczenia się / Andrzej Hankata.// Ruch Pedagogiczny. – 2007, nr 5/6, s. 17-27
  35. Przeczytaj, zrozum – na pewno zapamiętasz / Anna M. Ziółkowska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 3, s. 59-6
  36. Sztuka pamięci a psychodynamika oralności : kilka uwag o dwóch modelach zapamiętywania / Paweł Majewski. // Przegląd Filozoficzno-Literacki. – 2009, nr 1, s. 307-322
  37. Szybko! Efektywnie! Przyjemnie! : jak nauczyć uczniów szybkiego, przyjemnego i efektywnego przyswajania i operowania wiadomościami? / Marta Chrabąszcz.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 5, s. 89-92
  38. Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych / Katarzyna Turek // E-Mentor. – 2005, nr 3, s. 7-12
  39. Techniki pamięciowe / Dorota Kondrat // Remedium. – 2005, nr 3, s. 8-9
  40. To się rozumie, co się czuje : kilka słów o cyklu przyśpieszonego uczenia się / Bożena Nir-Nowak.// Język Polski w Gimnazjum. – 2002/2003, nr 1, s. 27-36
  41. „Uczymy się, aby poznać świat i dać się poznać światu” : (jak wyszukać i zapamiętać potrzebną informację) / Gabriela Gmerek-Biniek.// Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 2, s. 11
  42. Usprawnianie technik uczenia się / Bożena Czerwoniec.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 36-38
  43. Wykorzystanie mnemotechniki w edukacji szkolnej / Jacek Gancarz // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 4/5, dod. s. VII-X
  44. Wykorzystanie pamięci w procesach twórczych / Monika Just.// Życie Szkoły. – 2011, nr 1, s.37-42
  45. Wykorzystanie środków mnemotechnicznych w nauce języków obcych / Bogusław Kubiak // Języki Obce w Szkole. – 1999, nr 4, s. 314-322
  46. Zalecenia w kwestii uczenia / Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 77-82
  47. Zapamiętywanie i zapominanie a nauka słownictwa / Agnieszka Rzewólska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 5, s. 45-48
  48. Zwiększenie efektywności nauczania przez odpowiednią organizację odbieranych informacji / Ewa Dźwierzyńska // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 3, s. 12-16
Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót